26. Espinal/Auritz – Pamplona – 20.05.22 – 1813 km

20 mei 2022 - Pamplona, Spanje

Partir, c'est mourier un peu.

Na een goede nachtrust op tijd er weer uit, want het wordt vandaag erg warm, uiteindelijk 35 graden. Vandaag doe ik drie colletjes. Als snel beklim ik de Alto de Mezkiritz met 922 meter. Het verschil met gisteren is dat je niet helemaal vanuit het dal begint maar al op wat hoogte. Het is maar 2 km van 6% dus snel ben ik boven. Ik weet inmiddels dat het belangrijk is te concentreren op je ademhaling en in een klein verzet te rijden

Alto de Mezkiritz - 922 meter

Bij Bizkarreta komt er nog een klimmetje en dan door naar de Alto Erro waar nog 3 km met 7% gestegen moet worden. Niet alleen het klimmen is een dingetje, bij het dalen moet je super geconcentreerd blijven ter vermijding van putten, asfalt-oneffenheden, takken en stenen. Het lijkt vandaag hier wel wielrennersdag want ik kwam ontelbare wielrenners tegen. De Camino is hier een echte business met vele albergues, hotels en B&B. De route zelf is niet te missen zoveel kleine en grote verwijzingsborden staan er overal. Niet verwonderlijk dat ik een lange colonne wandelaars langs de weg zie, richting Pamplona.

Alto Erro - 801 meter

Het duurt niet lang voordat ik Pamplona nader. Onze camping Ezcaba ligt er iets buiten, in Eusa bij de N135. Via mijn GPS kom ik op een grote weg terecht. Een aardige Spaanse chauffeur stopte en reed voor mij uit naar de juiste afslag en wees mij op het fietspad naar de camping. Maar goed ook want het snelle verkeer knalde langs mij heen. Even bijkomen op de camping en dan besluiten we om met het fietspad langs de Arga naar Pamplona te gaan. Even een klein beetje stad snuiven. We komen aan bij de Puente de Magdalena, een brug die al uit de 12e eeuw dateert en al eeuwenlang de toegang voor pelgrims is naar Pamplona

Foto Puente de Magdalena

Na de brug staan we na 100 meter al onder aan de Citadel van Pamplona. Het is de grootste citadel van Spanje maar heeft ook de grootste groene ruimte van de stad. Onder Filips II werd in 1549 met de bouw van de vesting begonnen. Het vijfhoekige fort werd verbonden met de rest van de stadsmuren. Tijdens WOI werd duidelijk dat forten niet meer relevant waren voor verdediging in oorlogen en toen pas werd het bouwverbod opgeheven om buiten de stadsmuren te bouwen. Morgen gaan we er wel verder kijken.

Poort Citadel Pamplona

Dan komen we bij de Santa Maria le Real Cathedrale van Pamplona die vrij ingebouwd staat. Binnen straalt het een grote rijkdom uit met diverse prachtige kapellen vol gouden beeldwerken. Midden in de kathedraal zijn de 14e eeuwse koningsgraven te vinden met Vlaams-Bourgondisch beeldhouwkunst. De koningen van Navarra werden hier gekroond en begraven. Het Ave Maria past als muziek bij deze kathedraal maar het past ook bij onze mineurstemming aan het einde van de middag. Het bericht kwam dat onze buurman Gerard is ingeslapen terwijl hij zo betrokken was bij onze reis. Voor hem gaan we door zodat we straks in Santiago de Compostella een speciale kaars kunnen branden. Het leven is eindig en er zo mee geconfronteerd worden maakt dat we even stil zijn. Op deze dag fietste ik 41 km alleen en 22 km met Rene, waardevol dat we dingen samen kunnen doen want je weet nooit wanneer het stopt.

Kapel in Santa Maria la Real Cathedral

1. Inge:
    20 mei 2022
    Geniet van de stad! Volgens mij is het veilig, geen stieren rennen.
  2. Familie Verlaan:
    21 mei 2022
    💖 maar hij zal je reis van boven blijven volgen.
  3. Familie Verlaan:
    21 mei 2022
    Pa waardeert het zeer zeker Kine
    Dikke knuffel
  4. Ely de Bie:
    21 mei 2022
    Het leven is niet geheel voorspelbaar..!
    We plannen van alles in en voor,( wat ook het beste is ) en soms ontglipt er een dierbare heen .
    Die colletjes dat is toch ook knap en zoals je al zei met het juiste verzet worden deze met gestaafde pas overwonnen..
    Wij zijn er van overtuigd dat het jullie allemaal gaat lukken .!
    Zoals ze wel eens in nederland zingen , we zijn er bijna !!!
    Groetjes van Jantina en Ely
  5. Karin Schrama:
    21 mei 2022
    Wat een kanjer die vrachtwagenchauffeur en wat fijn dat hij je hielp. Het leven is onvoorspelbaar... Sterkte!