24a. Saint-Jean-Pied-de-Port - 18.05.23 - 15.000 stappen

18 mei 2022 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Atseden egun epela alferra (= Baskisch voor: een warme lome rustdag)

Geen noodzaak om vroeg op te staan maar toen ik om kwart voor zeven even naar toilet ging was het veld met tentjes leeg. Met de warmte wil iedereen vroeg op pad. Wij eten rustig onder de luifel ons ontbijt en doen de nodige klusjes. Dan wandelen langs de muur van de Citadel. St. Jean is al een oud plaatsje en de militaire bouwheer Vauban heeft de plannen  gemaakt zodat het stadje goed verdedigd was. Hoewel nooit echt effectief geweest genieten wij nu wel van dit werk. In de 12e eeuw werd dit gebied in de Codex Calixtinus genoemd als gewelddadig met struikrovers. In de vorige eeuw was de ETA actief en enkelen daarvan hielden zich in omliggende dorpen hier schuil.

Wandelen langs de muur citadel

We komen nog aan de achterkant van ons restaurantje met de naam 'Hurra eta Klik' Het is Baskisch, dat door 5 miljoen mensen gesproken wordt, een hele oude taal en lijkt niet echt Europees. Er is verwantschap met Fins en Hongaars maar ook met Georgisch en Noord-Afrikaans. De geleerden zijn het over de oorsprong niet eens. Met alle x-en en z-en in de taal is er voor ons niets van te maken. Verder wandelend komen we Rob met zijn fiets op de Pont Notre Dame tegen om 10.30 uur. Hij wil nog naar Roncevalles gaan ondanks de hitte. Marlou & Hans daarentegen zijn niet meer van start gegaan, voor hen stopt de reis hier in Frankrijk.

Foto pelgrim Rob op Pont Notre Dame

Rene en ik gaan nog even kaas proeven en dan naar de zgn. Romeinse brug maar hij stamt uit de 17e eeuw, toch wel oud. We inspecteren de Pelote-baan achter onze camping. Het is een spel wat op kaatsen lijkt en hier erg populair is gezien de tribunes. Dan houden we een lange siësta en zijn blij met wat wind en wolken.

Pelote-baan

Na de siësta gaan we nog met de lange trap omhoog naar de Citadel. Er is een prachtig uitzicht en met een panorama-tafel zodat we weten waar de Alto Ibaneto is. De Citadel is wel 800 meter lang en nu is er een school in gehuisvest. Dan rustig naar beneden wandelen met een bezoek aan de gevangenis van de bisschoppen. De bisschoppen hadden hier in de 14e en 15e eeuw een zetel terwijl de Duitsers in de oorlog het gebouw gebruikten als gevangenis. Die twee gebeurtenissen leidden tot de samengevoegde naam.

Citadel Saint Jean Pied de Port

Nog aan de vroege kant willen wij gaan eten want het onweer dreigt. Bij Chez Edouard kunnen wij op tijd aanschuiven want terwijl wij eten barst de regen los. Na een heerlijk dessert snel naar de camping want de tweede onweersbui komt er aan, nu klettert de regen op de camper en kan ik rustig aan dit verhaal werken. De naamdag vandaag is een heilige uit Zweden, Eric de 9e, die op kruistocht naar de heidense Finnen ging. Vandaag een korte quote gegoogeld: Moeizame wegen leiden vaak naar mooie bestemmingen. Daar reken ik morgen op als ik heel vroeg richting Roncevalles ga via de Alto Ibaneta.

Alto Ibañeta

1. Max:
    18 mei 2022
    Vauban, een geweldig civiel ingenieur. De meest prachtige, defensief doordachte, vestingwerken ontworpen. Had ik maar 1% van zijn gaven, verzuchtte hij. Morgen ola Espagna??