15a. Tours – 07.05.22 – 16 km + 10.00 stappen.

7 mei 2022 - Tours, Frankrijk

Op terrassen de bloemetjes buiten zetten.

Om half tien vertrokken we naar het centrum en de zon was al lekker warm zodat een jas overbodig is. Via een lange fietsbrug passeren wij de Cher (Tours ligt ingeklemd tussen de Cher en de Loire) om via de fietsstraat rustig naar het centrum rijden. We passeren het prachtige station, dat erg lijkt op dat van Limoges, deze naam staat op de linker toren. Als eerste bezoeken wij de kathedraal van Saint Gatien die tussen de 13e en de 16e eeuw werd gebouwd. De vele gebrandschilderde ramen zijn net zo mooi als die van de kathedraal van Chartres. Er is een helder gekleurd raam van de geboorte van Jezus. In 2011 werden er nog vier nieuwe grote ramen geplaatst. Na een wedstrijd werd gekozen voor een kunstproject rond St. Maarten, zo blijft een kerk wel up-to-date. We plaatsen onze fietsen bij het Musée des Beaux Arts. Op het binnenplein staat een Ceder-boom uit Libanon die hier in 1804 werd geplant, het is een gigant geworden. Als die eens zou kunnen vertellen. In de orangerie staat Frits opgesteld, een circusolifant, die in 1904 overleed en hier werd opgezet. Tezamen met een fotocollage uit die tijd is het apart dit te zien.

Musée Beaux Arts met Ceder 200 jaar

Het is tijd voor een koppie en we schuiven aan bij een straatterrasje tegenover de Jardin François Sicard. Heerlijk zitten in de warme ochtendzon. Mooi zoals je in Franse steden overal parkjes met bankjes tegenkomt en de Fransen maken daar druk gebruik van.

Terras t.o. Jardin François Sicard

We wandelen naar het Musée du Compagnonnage waar allerlei meesterstukken zijn te vinden van de vele gilden die Frankrijk sinds de Middeleeuwen rijk was en is. Hoewel uit verschillende tijden afkomstig, worden als de drie grondleggers van het gildesysteem gezien koning Salamon, Pére Soubise en Maître Jacques. Hen vind je in het museum uitgebreid terug. Er zijn prachtige meesterstukken van timmermannen, steenbewerkers, schrijnwerkers, loodgieters, slotenmakers kortom veel. Zelf vond ik het mooist een kunstig gemaakte suikertaart maar ook een stel oude laarzen met kraaltjes versierd.

Meesterstukken Musée du Compagnonnage

Voordat we naar de basiliek van Saint Martin gaan vullen wij onze magen op Bibi’s terras. Ons voor- en hoofdgerecht worden met allerlei bloemen versierd: koolzaad, viooltjes, goudsbloemen. Kortom we zetten echt de bloemetje buiten op dit terras. We wandelen over de Place Plumerau met oude vakwerkhuizen naar de basiliek. Sint Maarten leefde in de 3e eeuw en deelde zijn mantel met een arme man. Hij zat toen in het leger maar verliet dit voor een godsdienstig leven en werd uiteindelijk bisschop van Tours. Op 8 november 397 overleed hij in Candes. Door de inwoners van Tours werd zijn lichaam ontvoerd om in een tombe in de toenmalige basiliek begraven te worden op 11 november. Daar komt dus de naamdag vandaan. De basiliek beleefde stormachtige eeuwen met plunderingen en werd geheel afgebroken. Eind 19e eeuw werd een nieuwe basiliek opgebouwd rond het herontdekte graf. De ondergrondse kapel met tombe van St. Maarten staat nu volop in de belangstelling want er zijn veel (internationale) pelgrimages hier naar toe. Wij zagen herinneringsplaquettes van de parochie van St. Maartensdijk - die jaarlijks tussen 1995 en 2005 hier kwamen - maar ook een steen van het Klokkenluidersgilde uit Utrecht van 29 mei 2016 en een van de kapel van de Heilige Martinus uit Sint Oedenrode.

Tombe Saint Martin onder basiliek

Ons hoofd raakte aardig vol van alle informatie dus gaan we naar de binnentuin van Musée des Beaux Arts en drinken daar thee en spelen een paar potjes Qwixx in alle rust. Dan weer op de fiets terug langs de Gare en daar via een speciale slakkenhuis-constructie naar boven fietsen om vervolgens met een fietsbrug over de 16 sporen heen te kunnen. Bij de camper zoeken we de schaduw op om bij te komen. De kermis aan de andere oever van de Cher is inmiddels volop gaande en we vrezen dat dit nog wel lang zal duren met dit mooie weer. Vandaag een quote van mijn visitekaartje en hij past wel bij Sint Maarten: Deel je liefde, geluk en rijkdom en het wordt steeds meer.

Fietsbrug bij station Tours

1. Familie Verlaan:
    8 mei 2022
    Tours is inderdaad n mooie stad om te bewonderen.
    Weer mooi om te lezen.
    Heb je vandaag wel moederdag?
    Groetjes van de buurtjes van nr 18
  2. Cora ten Broeke:
    Goeie zondagmorgen beste Pelgrims,
    We volgen jullie verhalen ( en foto's) met veel plezier. Heel fijn dat het zo voorspoedig lijkt te gaan. We blijven het volgen. Veel succes en vooral veel geluk en plezier. Een hartelijke groet vanuit Fazantje 4 van Cora/Jan.
  3. Max:
    8 mei 2022
    Mooi verhaal en smaakvolle foto's van een interessante stad met karakter. Fijne moederdag.
  4. Alexia en Carine:
    8 mei 2022
    Heel mooi.Ik ben wel mijn handschoenen vergeten in Tours maar die heb jij niet meer gezien zeker?
    Wij nu in Charroux ook wel de moeite en mooi staan.
  5. P.C. van Ikelen:
    8 mei 2022
    Kine en René mooie verhalen over de steden die jullie hebben bezocht tot nu toe
    Nog goede reis